جانشین پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله کیست؟

چگونه آن همه سفارش پیامبر درباره علی علیه السلام را به بازی گرفتند؟!

خواص اعجاب برانگیز آیة الکرسی
نویسنده : غلامرضا نورمحمدنصرآبادی - ساعت ٧:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٢۳
 
خواص اعجاب برانگیز آیة الکرسی

قبلا در مورد این آیه بزرگ و گرانقدر مطالبی تقدیم شده و چند تصویرنوشته زیبا را در این باره تقدیم می کنم :


 
 
سالروز آغاز ساخت مسجدالنبی به دست پیامبر(ص)
نویسنده : غلامرضا نورمحمدنصرآبادی - ساعت ۸:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/۱
 
سالروز آغاز ساخت مسجدالنبی به دست پیامبر(ص)
 
پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدینه، ایشان دستور ساخت مسجد را صادر کرده با کمک مهاجرین و انصار، شروع به بنای آن نمودند.

دیوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در کنار مسجد اتاق‏‌های پیامبر(ص) و برخی از اصحاب وی قرار داشت. رسول گرامی اسلام از مسجد نه تنها برای انجام عبادت، بلکه جهت برگزاری امور قضاوت، مجالس مشورتی، آموزش‏‌های فنی و حل و فصل دیگر امور مسلمانان استفاده می‏‌کردند به همین دلیل این مسجد اهمیت فوق العاده‏‌ای برای مسلمانان داشت. به گزارش ایسنا، بنابر برخی روایات ۱۸ ربیع‌الاول سال (۱ ق) سالروز آغاز بنای مسجدالنبی توسط پیامبر اکرم(ص) و اصحاب و یارانشان بوده است.

تاریخچه زمینی که مسجدالنبی بر روی آن بنا شد

زمین مسجدالنبی از آنِِ دو یتیم به نام‌های سهیل و سهم بود که در آن جا خرما خشک می‏‌کردند. رسول خدا (ص) آن زمین را به مبلغ ۱۰ دینار از ولیّ دو طفل خرید تا در آن جا خانه و مسجدش را بنا نهد. مساحت این زمین در آن روز حدود ۲۰۷۱ متر مربع بوده که صحن آن را با ریگ سیاه فرش کردند و دیوارها را با خشت و گل بالا بردند. پس از تغییر سوی قبله از بیت‌المقدس (شمال مسجد) به کعبه (جنوب مسجد)، پیامبر دربِ گشوده در دیوار جنوبی را مسدود کرد و درب دیگری گشود که شاید به گفتهٔ حافظ محمد بن محمود بن نجار با واقعیت مطابق باشد که درب در دیوار شمالی و روبه‌روی دربی بوده‌ است که پس از تغییر قبله بسته شده‌ بود. بیهقی از عباده روایت می‌کند که: « انصار مالی را گرد آورده به حضور پیامبر آوردند و پیش ‌نهادند که مسجد را بازساخته و بیارایند، و گفتند تا کَی باید زیر این سقف که پوشال خرما است، نماز بگزاریم؟». پیامبر فرمود: «سقف مسجد برادرم موسی نیز همچنین بود و من از روشش برنمی‌گردم».

بنای این مسجد ترکیب و شکل نخستش را تا ۷ سال نگه داشت و در این روزگار تغییری نکرد. در سال هفتم هجری پس از فتح دژهای خیبر به دست مسلمانان، سوی مدینه بازگشتند و کم کم ضرورت توسعهٔ مسجد به‌خاطر افزایش روزانهٔ جمعیت مسلمانان، در نظر پیغمبر و اصحابش آمد. به گفتهٔ جعفر محمد صادق در کتاب اخبار الهجره، رزین و... پیامبر مسجد را از درازا و پهنا چنان فراخ کرد که چون مربعی ۱۰۰× ۱۰۰ ارشی (ذرعی) درآمد. با توجه به برابری نسبی اَرَش با متر، مساحت مسجد در سال هفتم می‌بایست ۲۴۳۳ متر مربع شده ‌باشد و این متراژ عینی از بنای مسجد، طبق معیارهای نقشه‌ای که کارشناسان ترک در اواخر سدهٔ ششم خورشیدی که ۲۴۷۵ متر مربع ارایه داده‌اند، مطابقت محاسباتی دارد.

مکان‌های مسجدالنبی: از جمله مکان‌های مسجد النبی عبارتند از: صُفّه‏، روضه شریفه، مرقد مطهر رسول خدا، منبر، محراب. ستون‌های مسجدالنبی(ص):
ستون‏‌های مسجد النبی‏ ستون‏‌هایی است که هر یک نامی خاص دارد. هشت ستون از زمان پیامبر (ص) هنوز در مسجد باقی است که با رنگ سفید مشخص شده‏‌اند و عبارتند از: ستون حنانه، ستون توبه، ستون مَحرَس، ستون وُفُود، ستون سریر، ستون مربعه القبر (مقام‏ جبرئیل امین).

درهای مسجدالنبی:
تعداد درهای مسجد در امتداد زمان تغییراتی یافته است. مشهورترین آن‌ها عبارتند از: باب الرحمه، باب جبرئیل، باب السلام، باب النساء و مسجد النبی هم اکنون ۷ در دارد.

منابع:
۱- سوره مومنون. آیه ۱۹.
۲- حافظ محمد بن محمود بن نجار، اخبار مدینه الرسول، ص ۶۹.
۳- ابوبکر احمد بیهقی، دلائل النبوة، جلد۱، ص۱۵۸.
۴- سامعی، احمد، راهنمای زائران مکه و مدینه، ص ۲۶۸.
۵- همان، ص۲۶۹.
۶- جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، ص ۲۲۲.
۷- سوره احزاب، آیه ۳۳.
۸- نجفی، محمد صادق، مدفن حضرت زهرا از دیدگاه روایات، میقات شماره ۷، ص ۹۴
۹- جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، به نقل از کافی، ج ۴، ص

 
 
عوامل زوال نعمت چیست؟
نویسنده : غلامرضا نورمحمدنصرآبادی - ساعت ۸:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/۱
 
عوامل زوال نعمت چیست؟
 
زندگی ما پر از نعمت‌هایی است که خالق متعال در اختیارمان قرار داده است؛ اما ما از بسیاری از آنها غافل هستیم نعمت‌ها همان گونه که می‌آیند می‌روند؛ اما گاهی اوقات جلب و زوال نعمت به علل و عواملی بسته است که ارتباط تنگاتنگی با اعمال و رفتار ما دارد.

به گزارش ایسنا، انسان اگر بخواهد افزون بر این نعمت‌های الهی، از نعمت‌های خاص و بیشتر بهره مند شود یا نعمت‌ها افزایش یا تداوم پیدا کند، می‌بایست علاوه بر شکر نعمت که نعمت را افزون می‌کند، به عوامل دیگری نیز توجه کند و بدان پایبند باشد.

بازگو کردن نعمت‌های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه‌ها و سفارش‌های خداوند در آیاتی از جمله آیه ۱۱ سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت‌های خداوندی از نمودهای رشد عقلی و کمالی وجودی انسان است.

اما درباره عوامل و علل زوال و کاهش نعمت‌ها خداوند در آیات بسیاری از جمله آیات ۳۵ سوره انفال، ۹ سوره هود و ۱۱ سوره رعد از زوال پذیری نعمت‌های عطا شده از سوی خدا به انسان‌ها سخن به میان می‌آورد و به آنها هشدار می‌دهد تا مواظب اعمال و رفتار خود باشند.

براساس آیات شریفه کتاب الهی از مهم‌ترین عوامل زوال نعمت می‌توان به کفران نعمت، گناه کفرورزی، ظلم و ستم، تکذیب آیات الهی و عمل نادرست و ناپسند اشاره کرد۱".

همچنین در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که فرمودند: "به خدا سوگند، هرگز ملتی در زندگیِ مرفّه و پر نعمتی نبوده‏‌اند و نعمت از آنان زائل نشده است، مگر به سبب گناهانی که مرتکب شده‏‌اند۲".

پیامبر خدا(ص) نیز درباره یکی از نعمت‌هایی که مردم با آن آزموده می‌شوند، می‌فرمایند: "دو نعمت است که بسیاری از مردم در آنها آزموده می‏‌شوند (یا به سبب آنها به گمراهی و فساد می‏‌افتند)؛ فراغت و تندرستی۳".

منابع آیات و احادیث:

۱- نساء، آیه۷۴۱، ابراهیم، آیات۷ و ۸۲، انفال، آیات۲۵و ۳۵

۲- نهج البلاغه، از خطبه ۱۷۸؛ دانش‏نامه امیرالمؤمنین، ج ۱۱، ص ۱۱۴

۳- الخصال: ۳۵ / ۷ منتخب میزان الحکمة: ۵۶۲