ظلم و ستم در حق حضرت علی و حضرت زهرا


ظلم و ستم در حق حضرت علی و حضرت زهرا


قضایای بعد از پیامبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ که ریشه تمام آنها به جریان سقیفه و غصب حق مسلم علی ـ علیه‌السلام ـ برمی‌گردد. ظلمهایی که در حق حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ روا داشتند، به‌خاطر دفاع از ولایت بود، غصب فدک اولین حرکت بود تا دست اهل‌بیت را از میراث نبوت کوتاه کنند و علی و خاندان او را شدیداً تحقیر نمودند و در محاصره شدید اقتصادی و فکری و روحی قرار دهند.
هجوم به خانه وحی و هجوم به خانه کسی که عزیزترین افراد به پیامبر و نزدیک‌ترین انسان به خاتم نبوت بود. پاره تن پیامبر! یکی از جنایات فراموش ناشدنی تاریخ است، که در منابع معتبر اهل‌سنت و شیعه آمده است. [۱] [۲] [۳] [۴] [۵] [۶] [۷] [۸]

جانشینی پس از پیامبر


عده‌ای مرتکب جنایت شدند و حکومت را غصب کردند؛ خلیفه اول بسیار زود دست از آن برداشت و دومی را جانشین خود کرد ـ در حالی‌که اینها مدعی بودند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله جانشینی انتخاب نکرده است ـ اگر پیامبر جانشین انتخاب نکرد، خلیفه اول چرا برخلاف سنت پیامبر عمل کرد. باید او نیز جانشینی انتخاب نمی‌کرد. خلیفه دوم نیز یک روش اختراع کرد و شورای شش نفره تعیین نمود تا تکلیف خلافت را روشن کند. در این میان وجدان بیدار و سالم هر انسان پاک‌ فطرت تاریخ از این آقایان سؤال می‌کند که شما به‌اندازه پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ به دین خدا دلسوز بودید و یا علم شما بالاتر از آن حضرت بود. پس چرا مدعی هستید آن حضرت، جانشین تعیین نکرده و چرا شما برای خود جانشین انتخاب کردید. [۹]
این وقایع به وجود آمد و تاریخ امروز چون آینه پیش روی ماست. عده‌ای ایمان خود را خراب کردند برای چند روز حکومت دنیوی، و کسی نیست از منکران ظلم به حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ و اهل‌بیت ـ علیهم‌السلام ـ سؤال کند که شما چرا منکر اعمال زشت آنها هستید؟ چرا عمل زشت آنها را توجیه می‌کنید. به شما چه سودی از این جریان خواهد رسید. آیا شما هم دوست دارید، مثل آنها گرفتار عذاب الهی شوید! سؤال کننده محترم و عزیز شما خودتان وجدان بیداری دارید، اگر چنین چیزی واقع نشده است، چرا منکران آن این همه پافشاری بر رد این‌گونه اعمال خلفا می‌نمایند.

دلایل وقوع حوادث پس از حمله به خانه حضرت زهرا



← پنهان‌کاری علمای اهل‌سنت
چون حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ خیلی مظلوم است، هرکس منکر این مظلومیت شود، او نیز در حق آن حضرت ظلم نموده است. بنابراین گرفتاری دنیوی برای او قبل از گرفتاری اخروی است؛ آنچه را که علمای اهل‌سنت به‌طور اجماع درباره حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ نقل کرده‌اند، هجوم طرفداران کودتای سقیفه به فرماندهی خلیفه دوم به خانه زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ می‌باشد. علمای اهل‌سنت تا اینجا نقل می‌کنند و برخی از آنها تمام وقایع را می‌نویسند؛ ولی برخی از آنها روی وقایع بعد از هجوم سرپوش می‌گذارند و پنهان‌کاری می‌کنند.

← اختفای تشییع جنازه و دفن حضرت زهرا
و مورد دیگری که علمای اهل‌سنت بدان تصریح کرده‌اند، اختفای تشییع جنازه و دفن حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ و پشیمانی هر دو خلیفه از عملشان و برخوردشان با زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ نیز یک دلیل بر وقوع آن حوادث است.

← عذرخواهی از حضرت زهرا
دلیل دیگر اینکه بعد از مستقر شدن ابوبکر در خلافت طرفداران او و خلیفه دوم برای راضی نمودن زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ به در خانه آن حضرت رفتند، آن حضرت از آنها روی برگرداند و با آنها صحبت نکرد؛ اگر ظلمی به آن حضرت نکرده بودند، برای چه از آن حضرت معذرت‌خواهی می‌نمودند و چرا حضرت با آنها حرف نزد و روی از آنها برگرداند. [۱۰] [۱۱] [۱۲]

← نامه عمر به معاویه
و همچنین دلیل دیگری بر وقوع این حوادث وجود دارد و آن نامه‌ای است که خلیفه دوم به معاویه نوشت و به آنها اقرار کرده است. [۱۳]

← نامه معاویه به محمد بن ابی‌بکر
و دلیل دیگر: نامه‌ای است که معاویه به محمد بن ابی‌بکر درباره رفتار خلیفه اول و دوم و سوم با اهل‌بیت و اصل جریان کودتای سقیفه نوشته است. [۱۴]
علاوه بر اینها بیشتر علمای اهل‌سنت که با وجدان بوده‌اند، به این حوادث اشاره نموده‌اند.
در این‌باره می‌توانید به کتاب احراق بیت فاطمه، نوشته غیب غلامی و چشمه‌ای در بستر، نوشته مهدی پور سیدآقایی مراجعه کنید.

فضایل و کمالات حضرت زهرا


ایام فاطمیه دوم بیشتر مورد توجه علمای شیعه می‌باشد. اگرچه ذکر و یاد حضرت فاطمه ـ سلام‌الله‌علیها ـ در هر حال دارای آثار معنوی بوده و مورد توجه خداوند متعال است؛ چون حضرت زهرا ـ سلام‌الله علیها ـ مادر یازده امام معصوم ـ علیهم‌السلام ـ است. و از طرفی همسر مورد علاقه شدید امام امیرالمؤمنین علی ـ علیه‌السلام ـ است. از همه بالاتر یگانه دختر پیامبر اکرم و خاتم‌النبیین ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ است. علاوه بر این فضایل استثنایی خود آن حضرت،‌ از لحاظ معنوی دارای کمالات فوق‌العاده می‌باشد. چنانچه اگر عبادات و تقوا و ایثار و تواضع و کرامات و سایر خصلت‌های فردی و عالیه انسانی آن حضرت بیان شود و برای شما معرفی گردد، ‌به مقام بلند آن بانوی گران‌قدر که سیدة النساء العالمین است، پی خواهید برد.
برای آشنایی بیشتر میتوانید به مطالعه ترجمه کتاب فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفی، نوشته آقای رحمانی همدانی و کتاب بانوی نمونه اسلام نوشته آقای امینی مراجعه بفرمایید. البته کتاب‌های زیادی در این‌باره نوشته شده است؛ از جمله کتاب آقای قزوینی.

حدیثی از رسول خدا


پیامبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ می‌فرماید:
«فاطمه پاره تن من است؛ هرکه او را شاد کند، مرا شاد کرده است و هرکه او را آزار دهد، مرا آزرده است».

روایتی از عایشه


عایشه همسر پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ گفته است: وقتی فاطمه به پیش رسول خدا ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ می‌آمد، برای احترام او برمی‌خاست و دست‌های او را ـ فاطمه را ـ پیامبر می‌بوسید... .

پانویس

 

 

 

  1. .  یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج ۲، دار صادر بیروت، ص ۱۲۶ ـ ۱۳۷
  2.   محمد بن جریر طبری، طبری، تاریخ، بیروت،‌ دار صادر، ج ۲، ص ۶۱۹.    
  3.   بلاذری، انساب الاشراف، قاهره، دار المعارف، ج ۱، ص ۵۸۶.
  4.   ابن عبدربه، عقد الفرید، چ مصر، ج ۵، ص ۱۲.
  5.   ابن قتیبه، الامامه و السیاسه، قم، منشورات رضی، ج ۱، ص ۱۲.    
  6.   ابن ابی‌الحدید، شرح نهج‌البلاغه، بیروت، دار احیاء التراث، ج ۲، ص ۲۱.    
  7.   سلیم بن قیس، اسرار آل‌محمد، انتشارات دار الفنون، ص ۲۵.
  8.   طبری، دلائل الامامه، قم، دار الخائر، ۱۳۸۳، ص ۴۵.    
  9.   ر.ک: به فصلنامه صبا، ش ۱، ناشر مرکز مطالعات حوزه با همکاری صدا و سیما.
  10.   ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، قم، منشورات زاهدی، ۱۳۶۳، ج ۱، ص ۱۱ ۱۵ و انتشارات شریف رضی، ۱۴۱۳، ص ۳۰.    
  11.   عمر بن محمد موصلی، مناقب آل‌محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، بیروت، مؤسسه اعلمی، ۱۴۲۴، ص ۸۵.
  12.   الغدیر، (اعتذار خلیفه الی الصدیقه)، چ دوم، اسلامیه، ۶۶، ج ۷، ص ۲۲۸.    
  13.   مجلسی، بحارالانوار، چ اول، بیروت، دارالرضا، بی‌تا، ج ۳۰، ص ۲۸۶.    
  14.   مسعودی، مروج الذهب، بیروت، دارالمعرفه، ج ۳، ص ۲۱ ـ ۲۲.

 

/ 0 نظر / 86 بازدید